Het leven van een hardlopende jongensmama - en al haar keukenavonturen
Start to run (and again and again and again)
Start to run (and again and again and again)

Start to run (and again and again and again)

3 augustus was het zo ver. Na bijna een jaar niet te hebben hardgelopen, mocht ik de schoenen weer aantrekken. Het was 12 weken na de geboorte van Luca, ik voelde me fit genoeg, m’n bekkenbodem deed niks geks en ik was wel weer toe aan wat hardloopkilometers. Ik liep een erg korte training, maar ohhh, wat had ik een enorme runnershigh achteraf zeg!

Ik ben geen onbekende met ‘beginnen met hardlopen’. Ik ben in mijn leven al een keer of 5 begonnen. Of weer begonnen. De laatste keer was na de geboorte van Bodi. De keren ervoor waren startpogingen of halfslachtige startpogingen. Er zal op dat punt vast wat herkenning zijn 😉

Al die keren beginnen met hardlopen hebben mij wel een paar wijze lessen geleerd. En die deel ik natuurlijk graag even 🙂

Start met een plan!

Wat je ook gaat doen, zorg dat je een fatsoenlijk schema hebt. En daarbij geldt, wat mij betreft: opbouwen kan bijna niet langzaam genoeg gaan. Zeker als je from stratch gaat beginnen, moet je lichaam erg wennen aan deze vorm van beweging. Zelf heb ik een opbouwschema van 16 weken, waarin ik opbouw naar 5 kilometer. Het ‘start to run’ schema van Evy Gruyaert duurt 12 weken en is ook heel fijn qua opbouw. Ja, conditioneel kan je vast sneller opbouwen, maar of dit een goed plan is voor al je spieren, pezen en gewrichten, dat is de vraag. Zelf heb ik ervoor gekozen om langzaam op te bouwen, mijn lichaam langzaam stapje voor stapje meer te belasten en een brede basis neer te willen leggen. Dan wordt opbouwen naar langere afstanden (zei iemand halve marathon??) steeds wat makkelijker!

Goede schoenen

Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: kies voor goede schoenen. Natuurlijk kan je de eerste week prima gebruik maken van je oude fitness schoenen (die liggen ook altijd te verstoffen in de gangkast bij mij), maar als je iets verder bent, dan wil je wel dat je lichaam ondersteunt wordt door goede schoenen. Als je goed wilt investeren in je hardloopcarriere, kies er dan voor om naar een fatsoenlijke hardloopwinkel te gaan, waar ze een loopanalyse kunnen doen, waarmee je echt dé goede schoen, die bij jou en je voeten past, kan aanschaffen. Het kost misschien wat, maar aan blessures en de fysio ben je op termijn meer kwijt 😉

Doe een stapje terug als dat nodig is

Het is geen schande als je eens een training overslaat, omdat je je dag niet hebt. Of dat je besluit om training 21 nog een keer te doen, omdat je hem erg pittig vindt. Het is jouw proces, dus doe wat goed is voor jou! Wat je huisgenoot of heel Instagram daar eventueel van vindt, dat is totaal niet belangrijk!

Kies een fijne route

Zorg ervoor dat je op een plek loopt, waar jij je fijn voelt. Schaam je je voor jouw tempo of je wandelstukjes tussendoor (wat je niet moet doen hoor, maar he, soms haalt je hoofd je in…), ga dan ergens hardlopen waar je misschien niet de halve straat tegenkomt. Voel jij je niet fijn in een natuurgebied waar je niemand tegenkomt? Ga dan gewoon lekker rondjes door de wijk hardlopen. Jij rent, jij bepaalt! Zelf loop ik het liefst door een natuurgebied achter mijn huis, maar omdat daar geen verlichting is, loop ik in de avond liever door de woonwijk.

Muziek!

Wat ik heel fijn vind, is lopen met een fijn muziekje aan. Zeker bij langere trainingen (momenteel vind ik alles langer dan 1km al ver), helpt het om een fijne afspeellijst te hebben. Ik kies graag voor wat vrolijke deuntjes, die me net door die zware, laatste meters heen kunnen krijgen. Soms loop ik ook lekker met een podcast aan, maar dat werkt niet altijd. Andere mensen kunnen overigens ook goed genieten van de fluitende vogeltjes, maar daar ben ik zelf niet zo goed in.

Run Happy!

Wat mij betreft het állerbelangrijkste: Run Happy! Doe dit omdat je er blij van wordt, probeer te genieten van elke letterlijke en figuurlijke stap die je zet, hoe groot of klein ook. Dat jij je er goed door voelt, dat is echt het belangrijkste!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.